"Ghosts", "The Hiroshima Panels". Iri Maruki y Toshi Maruki, 1950. 180 x 720 cm. Maruki Gallery, Higashi-Matsuyama, Saitama, Japón.

«Ghosts», «The Hiroshima Panels». Iri Maruki y Toshi Maruki, 1950. 180 x 720 cm. Tinta sobre papel. Maruki Gallery, Higashi-Matsuyama, Saitama, Japón.

 

Había escuchado la sinfonía número 5 de Masao Ohki, pero no sabía que estaba compuesta sobre los «Paneles de Hiroshima» de Iri Maruki y Toshi Maruki. El porqué de estos Paneles se explica en este enlace (Maruki Gallery for the Hiroshim Panels) y yo he sabido de la relación con la sinfonía de Ohki aquí, mientras leía y escuchaba cosas y me enfurecía y entristecía.

Masao Ohki compuso su Sinfonía en ocho movimientos sobre los primeros seis paneles, mas un prólogo y una elegía que cierra la obra. Este es el segundo movimiento, sobre el primero de los paneles, «Ghosts», que es el que abre este comentario:

Los artistas japoneses fueron nominados para el Nobel de la Paz por su ingente trabajo artístico reivindicando la paz. Escribieron este texto para «Ghosts»:

 «It was a procession of ghosts
in an instant all clothing buerned off
hands, faces, and breasts swelled.

The purple blisters on their skin
were soon burst and peeled off
hanging down like pieces of rags.

With hands lifted half up,
they were ghosts in procession.
Dragging their ragged skin behind them
exhausted,
they fell down moaning in heaps
and died one after another.

At center of explosion,
the temperature reached six thousand degrees.
A human shadow remaind
on a stone step nearby.
Could a body vaporize?
Did it blow away? There is no one to tell what it was like
at that moment
at the center.

Burned charred faces,
no one could tell one from another.
Voices weakened,
they told their names
but even then were unrecognized.

An infant with innocent face and delicate skin
lay asleep
Was it saved in it’s mother’s tender breast?
Oh,that even this one babe will awake
to rise up again»

06081945, Hiroshima.